Tweedehands Austin kopen?
Austin voor typisch Britse klasse
Na de fusie met Morris in 1952 behield Austin, opgericht in 1905, zijn eigen naam en identiteit. Dit merk geldt als synoniem voor Britse klasse en smaakvol design en heeft tot 1987 de wereld een aantal bijzonder mooie auto's gegeven. Vele zijn erg populair binnen kringen van verzamelaars en liefhebbers van klassieke auto's. Geïnspireerd door Henry Ford en zijn beroemde Model T kwam Herbert Austin in 1922 met een vierpersoonsauto voor de massa op de markt. Deze, bekend als de Seven, had een 747 cc 4-cilindermotor en kende in totaal een oplage van bijna 300.000 exemplaren, wat voor de jaren voor de Tweede Wereldoorlog succesvol genoemd mag worden. BMW bouwde de Seven in licentie en gaf het de naam Dixie. De Seven heeft er zeker toe bijgedragen dat de fabriek de crisisjaren van de jaren dertig zonder echte kleerscheuren is doorgekomen. Tijdens de Tweede Werldoorlog ging de autoproductie door, maar was het concern ook betrokken bij de Geallieerde oorlogsindustrie. Zo maakten ze een aantal Lancaster bommenwerpers die zeker na D-Day een cruciale rol vervulden.
Een aantal modellen en uitvoeringen
In de naoorlogse jaren was de A40 een van de succesmodellen. Deze middenklasser, die in eerste instantie als te conservatief werd beoordeeld, werd geproduceerd van 1947 tot 1952 als A40 Devon en de twee jaar daarna als de iets modernere A40 Somerset. Na de fusie in 1952 met Morris kwam het gecombineerde concern met een model op de markt die nog steeds immens populair is bij verzamelaars met gevoel voor nostalgie. De Morris of Austin Mini is een begrip op het gebied van kleine stadsauto's en op de markt voor occasions in goed onderhouden staat of als opknappertje te vinden. Klassiek is ook de roadster die tussen 1959 en 1967 op de markt werd gebracht. De Healy 3000 is nog steeds een graag geziene gast op race-evenementen met klassieke sportwagens en autoshows. Wie een occasion in goede staat kan vinden, doet een goede investering!
Een Austin als tweedehands auto
Wie in de vorige eeuw wel eens in Londen in een typische Londense taxi heeft gezeten weet het misschien niet, maar het zijn allemaal Austins. Vooral de FX4, in dienst van 1958 tot 1997 staat bekend als dé klassieke Londense taxi. Hoewel Austin tot aan het einde in 1987 nog een aantal auto's op de markt heeft gebracht, gaat de aandacht van de liefhebber van tweedehands auto's toch meestal uit naar de oudere modellen. Er zijn weinig limousines zo stijlvol als de Ranelagh 28 uit 1938 die met zijn 6-cilindermotor een snelheid van 100 km per uur makkelijk en vooral comfortbel haalde. Ook de 4-deurs limousine Princess IV uit 1957, met zijn indrukwekkende grille, is een model dat vele verzamelaarsharten sneller doet kloppen. Een 2-deurs coupé of 2-deurs convertible uitvoering van de A90 Atlantic is geliefd bij verzamelaars van sportieve modellen uit begin jaren vijftig. Wie uit dezelfde periode op zoek is naar een luxe limousine, zou voor de Sheerline kunnen kiezen, die ook dienst heeft gedaan als ambulance.