Persoonlijke stijl en rijplezier
De Toyota Celica is een sportwagen, die van 1920 tot 2006 werd geproduceerd door het Japanse bedrijf Toyota. Geïntroduceerd tijdens de Tokyo Motor Show in oktober 1970 en op de markt gebracht in december van hetzelfde jaar, bleek de Celica een auto waarmee de persoonlijke stijl en het rijplezier werden benadrukt. Het platform was hetzelfde als die van de Toyota Carina. De Celica voorzag in een behoefte, die voorheen werd ingevuld door de van 1965 tot 1969 gebouwde Toyota Sports 800. Gedurende zijn hele levensduur werd de Celica aangedreven door verschillende viercilindermotoren. De belangrijkste verandering vond plaats in augustus 1985, toen de auto voorwielaandrijving kreeg in plaats van achterwielaandrijving. In totaal heeft de Celica zeven generaties gekend.
Kleine veranderingen
De eerste generatie Toyota Celica kan worden onderverdeeld in twee verschillende modellen. Het ene model was de oorspronkelijke Celica met schuin aflopende neus, terwijl het tweede model een platte neus had. De modellen van de eerste generatie werden geproduceerd van 1970 tot 1975 en kwamen met een 2T, 2T-G 1,6 liter of 18R 2,0 liter motor. De tweede generatie Celica kan ook worden opgesplitst in twee series, bekend als Serie A en Serie B. Beide modellen hadden enkele uiterlijke verschillen, maar waren voor het overige vrijwel identiek: zij hadden bijvoorbeeld dezelfde cilinderinhoud. Uiteindelijk werd in augustus 1981 de derde generatie Toyota Celica geïntroduceerd. Deze auto was in eerste instantie beschikbaar als sedan, coupé en liftback. Brandstofinjectie was vanaf augustus 1982 standaard op alle Noord-Amerikaanse Celica's.
Complete metamorfose
In augustus 1985 werd de Celica compleet veranderd. Toyota presenteerde een geheel nieuwe auto met voorwielaandrijving, een afgerond, vloeiend lichaam en nieuwe 2.0 liter viercilindermotoren. Deze Celica was niet langer gebaseerd op het platform van de Toyota A, maar kreeg in plaats daarvan het platform van de Toyota T. Toen de vijfde generatie werd geïntroduceerd in september 1989, bleek dit model een bijzonder ronde stijl te hebben, tezamen met verbeterde wielen en banden. Toyota-ingenieurs beweerden dat de ronde stijl en het ontbreken van rechte randen de kracht verhoogde, zonder dat de auto in gewicht toenam. Toyota presenteerde in oktober 1993 de zesde generatie Celica en sloot deze serie uiteindelijk af met de productie van de zevende generatie in juli 1999. Met dit laatste model probeerde de fabrikant vooral jongere kopers in de Verenigde Staten van Amerika aan te trekken.
Genieten op de weg
Wie op zoek is naar een tweedehands auto met een fraai uiterlijk en een prettige rijstijl, zal de Toyota Celica wellicht een goede keus vinden. Deze auto scoort namelijk hoog op beide punten. De Celica is net zo aangenaam om naar te kijken, als het goed is om in te rijden. Op de openbare weg is het genieten van de scherpe besturing, de soepele schakeling en een goede hanteerbaarheid. De Celica is in 2006 uitgeroepen tot de beste coupé, terwijl het in 2005 binnen de top 20 in het algemeen klassement viel. In feite voldoet deze auto dermate aan de eisen, dat potentiële kopers zich slechts druk hoeven te maken om de juiste kleur en bekleding.