Opties
Informatie van de verkoper
Rolls-Royce Corniche V
Minder dan 5.000 km afleggen met een auto verspreid over 23 jaar is op papier pure waanzin. Maar tegelijkertijd maakt dit onze Rolls-Royce Corniche Convertible waanzinnig mooi. En niet alleen de kilometerstand is uniek! Natuurlijk speelt dit wel een belangrijke rol in de meesterlijke conditie van ons exemplaar. Van de Corniche V werden slechts 374 exemplaren gebouwd. Echter, ook de samenstelling en historie zijn zeer bijzonder te noemen: zo werd de RR Corniche in 2001 nieuw toegevoegd aan de exclusieve collectie en geleverd door de gerenommeerde Parijse Rolls-Royce dealer genaamd Jacques Savoye, en heeft de diepblauwe Britse parel aansluitend op naam van slechts één eigenaar gestaan. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe uitzonderlijk dat is. Van deze 5e serie Corniche Convertible gaat u nooit meer een 2e vinden!
Historie
Origineel Europees, Frans geleverd en een algehele staat zo zeldzaam als de kilometerstand. Deze Rolls excelleert op alle vlakken. Iets dat helemaal bij het model zelf past: in 1971 werd de Corniche gepresenteerd als coupé- en cabrioletversie op basis van de Silver Shadow. De 2-deurs afgeleide van de klassieke topklasse sedan kreeg destijds het hoogste prijskaartje van de Rolls-Royce line-up aangemeten. Kortom, exclusiever dan exclusief. Mede daardoor is de kans dat u er één op de openbare weg spot zeldzamer dan zeldzaam. Laat staan een uitvoering zoals deze. De Corniche V – ook wel bekend als Corniche 2000, behoort bovendien met 384 gebouwde exemplaren tussen 2000 en 2002 tot één van de generaties met de laagste productieaantallen. Die van ons belandde in een collectie in Frankrijk nadat Rolls-Royce dealer Jacques Savoye ‘m leverde. Does that name ring a bell? Dat kan kloppen: Savoye was tevens bekend in de racewereld en geroemd om zijn 10-voudige (!) Le Mans deelname tussen 1935 en 1955. Uiteindelijk heeft deze Corniche slechts één eigenaar gehad…
Exterieur
Weinig auto’s die zó lang in productie zijn geweest als de Rolls Royce Corniche. De Britten hadden hun ultieme flagship dan ook het meest tijdloze design ooit gegeven. Door de jaren heen werden de veranderingen van de verschillende generaties tamelijk subtiel gehouden. Uitzondering hierop is de 5e en laatste serie Corniche genaamd ‘2000’. Voortaan waren de karakteristieke koplampen geclusterd achter glas opgenomen en schitterde de ‘knik’ achter de portieren door afwezigheid. De iconische ‘pinstripes’ op de zijkanten werden als gevolg hiervan voortaan in nagenoeg een rechte lijn doorgetrokken van de koplampen tot aan de achterlichten – welke overigens eveneens grondig waren gemodificeerd voor serie V. Verder ondergingen de bumpers en kofferklep een aanzienlijke wijziging waardoor dit type veel meer een eigen gezicht kreeg, passend in de modernere tijd. Echter, afstand doen van de ongeëvenaarde klasse uitstraling en charismatische Britse styling? Dat nooit! Uiteindelijk zag het model pas in 2007 een indirecte opvolger in de vorm van de Phantom Drophead Coupé. Al is dit veel minder een échte classy Rolls-Royce zoals de Corniche dat was… En is. Overigens komen genoemde Double Off-white fine lines c.q. pinstripes mooier dan mooi tot hun recht door werkelijk briljant te contrasteren met de diepdonkerblauwe koets, welke in het zonlicht duidelijk geïnspireerd is op de wateren van de Middellandse Zee. Ook de Cream soft-top had ons inziens niet beter gekozen kunnen worden. De machtige, verchroomde Rolls-Royce grille en witte randen op banden maken de nostalgische gevoelens compleet. Wat een weelde. Wat een exclusiviteit. Wat een tijdloze Britse schoonheid!
Interieur
Twijfels bij de ultra-lage kilometerstand? Neem plaats in de crème lederen fauteuils en zie met eigen ogen dat deze klassieker niet van nieuw te onderscheiden is, tot en met de blauwe tapijten aan toe! Ook het vele wortelnotenhout, donkerblauwe lederen stuurwiel en dito bovenzijde van het schitterende dashboard hebben nog niets van hun originaliteit en klasse uitstraling verloren. Integendeel: juist anno 2024 wordt het traditionele karakter op waarde geschat door liefhebbers. Want waar zien we zoveel ambacht, kwaliteit, finesse en stijl tegenwoordig nog? Geen moderne Rolls-Royce of andere exclusieve auto die met zóveel passie is geassembleerd als de ‘good old’ Corniche Convertible.
Techniek & performance
De aandrijflijn is al net zo klassiek en meesterlijk als de rest van deze Rolls-Royce: op de achteras worden 325 soepele paarden losgelaten die vrijwel onmerkbaar hun werk doen. Voorin de immense machinekamer ligt een juweel van een 6,75 liter grote V8 opgesteld die er extreem weinig vlieguren op heeft zitten. Het atmosferische blok is rijp voor het museum, maar niet voordat u zelf de (trek)kracht van 738 Newtonmeters heeft ervaren. De volautomaat wisselt naadloos van versnelling; in totaal telt de Corniche 2000 er 4. En nog steeds is de 2.735 kg wegende Convertible in staat om binnen 8,5 seconden van 0 naar 100 km/h te accelereren. De opgegeven topsnelheid van Rolls-Royce is 225 km/h, maar de volgende eigenaar laat het vermoedelijk niet zover komen. De betoverend mooie kustgebieden zijn immers voornamelijk bedoeld om te flaneren…
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Meer informatie
Modelreeks: jul. 1975 - dec. 1982
GVW: 2.610 kg
Topsnelheid: 217 km/u
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Aantal sleutels: 2
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Minder dan 5.000 km afleggen met een auto verspreid over 23 jaar is op papier pure waanzin. Maar tegelijkertijd maakt dit onze Rolls-Royce Corniche Convertible waanzinnig mooi. En niet alleen de kilometerstand is uniek! Natuurlijk speelt dit wel een belangrijke rol in de meesterlijke conditie van ons exemplaar. Van de Corniche V werden slechts 374 exemplaren gebouwd. Echter, ook de samenstelling en historie zijn zeer bijzonder te noemen: zo werd de RR Corniche in 2001 nieuw toegevoegd aan de exclusieve collectie en geleverd door de gerenommeerde Parijse Rolls-Royce dealer genaamd Jacques Savoye, en heeft de diepblauwe Britse parel aansluitend op naam van slechts één eigenaar gestaan. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe uitzonderlijk dat is. Van deze 5e serie Corniche Convertible gaat u nooit meer een 2e vinden!
Historie
Origineel Europees, Frans geleverd en een algehele staat zo zeldzaam als de kilometerstand. Deze Rolls excelleert op alle vlakken. Iets dat helemaal bij het model zelf past: in 1971 werd de Corniche gepresenteerd als coupé- en cabrioletversie op basis van de Silver Shadow. De 2-deurs afgeleide van de klassieke topklasse sedan kreeg destijds het hoogste prijskaartje van de Rolls-Royce line-up aangemeten. Kortom, exclusiever dan exclusief. Mede daardoor is de kans dat u er één op de openbare weg spot zeldzamer dan zeldzaam. Laat staan een uitvoering zoals deze. De Corniche V – ook wel bekend als Corniche 2000, behoort bovendien met 384 gebouwde exemplaren tussen 2000 en 2002 tot één van de generaties met de laagste productieaantallen. Die van ons belandde in een collectie in Frankrijk nadat Rolls-Royce dealer Jacques Savoye ‘m leverde. Does that name ring a bell? Dat kan kloppen: Savoye was tevens bekend in de racewereld en geroemd om zijn 10-voudige (!) Le Mans deelname tussen 1935 en 1955. Uiteindelijk heeft deze Corniche slechts één eigenaar gehad…
Exterieur
Weinig auto’s die zó lang in productie zijn geweest als de Rolls Royce Corniche. De Britten hadden hun ultieme flagship dan ook het meest tijdloze design ooit gegeven. Door de jaren heen werden de veranderingen van de verschillende generaties tamelijk subtiel gehouden. Uitzondering hierop is de 5e en laatste serie Corniche genaamd ‘2000’. Voortaan waren de karakteristieke koplampen geclusterd achter glas opgenomen en schitterde de ‘knik’ achter de portieren door afwezigheid. De iconische ‘pinstripes’ op de zijkanten werden als gevolg hiervan voortaan in nagenoeg een rechte lijn doorgetrokken van de koplampen tot aan de achterlichten – welke overigens eveneens grondig waren gemodificeerd voor serie V. Verder ondergingen de bumpers en kofferklep een aanzienlijke wijziging waardoor dit type veel meer een eigen gezicht kreeg, passend in de modernere tijd. Echter, afstand doen van de ongeëvenaarde klasse uitstraling en charismatische Britse styling? Dat nooit! Uiteindelijk zag het model pas in 2007 een indirecte opvolger in de vorm van de Phantom Drophead Coupé. Al is dit veel minder een échte classy Rolls-Royce zoals de Corniche dat was… En is. Overigens komen genoemde Double Off-white fine lines c.q. pinstripes mooier dan mooi tot hun recht door werkelijk briljant te contrasteren met de diepdonkerblauwe koets, welke in het zonlicht duidelijk geïnspireerd is op de wateren van de Middellandse Zee. Ook de Cream soft-top had ons inziens niet beter gekozen kunnen worden. De machtige, verchroomde Rolls-Royce grille en witte randen op banden maken de nostalgische gevoelens compleet. Wat een weelde. Wat een exclusiviteit. Wat een tijdloze Britse schoonheid!
Interieur
Twijfels bij de ultra-lage kilometerstand? Neem plaats in de crème lederen fauteuils en zie met eigen ogen dat deze klassieker niet van nieuw te onderscheiden is, tot en met de blauwe tapijten aan toe! Ook het vele wortelnotenhout, donkerblauwe lederen stuurwiel en dito bovenzijde van het schitterende dashboard hebben nog niets van hun originaliteit en klasse uitstraling verloren. Integendeel: juist anno 2024 wordt het traditionele karakter op waarde geschat door liefhebbers. Want waar zien we zoveel ambacht, kwaliteit, finesse en stijl tegenwoordig nog? Geen moderne Rolls-Royce of andere exclusieve auto die met zóveel passie is geassembleerd als de ‘good old’ Corniche Convertible.
Techniek & performance
De aandrijflijn is al net zo klassiek en meesterlijk als de rest van deze Rolls-Royce: op de achteras worden 325 soepele paarden losgelaten die vrijwel onmerkbaar hun werk doen. Voorin de immense machinekamer ligt een juweel van een 6,75 liter grote V8 opgesteld die er extreem weinig vlieguren op heeft zitten. Het atmosferische blok is rijp voor het museum, maar niet voordat u zelf de (trek)kracht van 738 Newtonmeters heeft ervaren. De volautomaat wisselt naadloos van versnelling; in totaal telt de Corniche 2000 er 4. En nog steeds is de 2.735 kg wegende Convertible in staat om binnen 8,5 seconden van 0 naar 100 km/h te accelereren. De opgegeven topsnelheid van Rolls-Royce is 225 km/h, maar de volgende eigenaar laat het vermoedelijk niet zover komen. De betoverend mooie kustgebieden zijn immers voornamelijk bedoeld om te flaneren…
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Meer informatie
Modelreeks: jul. 1975 - dec. 1982
GVW: 2.610 kg
Topsnelheid: 217 km/u
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Aantal sleutels: 2
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen