Opties
Informatie van de verkoper
In 1885 bouwde Karl Benz de Benz Patent-Motorwagen. Een jaar later werd de auto gepresenteerd en nu, bijna 140 jaar later, wordt de Benz nog altijd gezien als de eerste moderne auto. En ja, dat modern doet ook ons licht glimlachen. Na de eerste versie komt er een tweede en tot slot een derde variant. Met die 'Nr. 3' reed Karl's vrouw, Bertha, de eerste lange rit. De negentiende eeuwse roadtrip ging van Mannheim, via Heidelberg en Wiesloch tot het huis van haar moeder in Pforzheim in augustus 1888 en was maar liefst 106 kilometer lang. De gemiddelde snelheid? Gaat u even zitten: 16, ja, zes-tien, kilometer per uur.
U zit weer? Dan is het tijd om het over dit exemplaar te hebben. Het origineel staat in het museum van Mercedes-Benz maar er zijn enkel perfecte replica's gebouwd en dit is er eentje van. Geen auto die 'in de buurt komt' of 'geïnspireerd is op' maar een formidabele kopie van die originele eerste auto. Mercedes-Benz liet er zelf zo'n 100 bouwen in Engeland om te verspreiden naar diverse dealers en belangrijke relaties.
Het 'onder de motorkap' deel kunnen we achterwege laten want de techniek is open en bloot zichtbaar achter het houten bankje met stalen frame. Het motorblok is een 954 eencilinder viertakt benzinemotor, goed voor een duizelingwekkende 0,75 pk bij 400 toeren per minuut. Een heuse verbrandingsmotor waarvan het basisprincipe nog altijd wordt gebruikt in brandstofauto's. De aandrijving gebeurt via een riem over twee schijven, die fungeren als een transmissie met slechts één versnelling. Een as drijft via twee kettingen de wielen aan. Het maakt deze Benz tot een achterwielaandrijving, waarbij u niet direct hoeft te verwachten dat u de normale plezierige elementen van achterwielaandrijving aantreft.
Het interieur is geen interieur maar eveneens het exterieur. Een houten bankje, met lederen bekleding, dat dan weer wél. Sturen gebeurt met een stuurknuppel, zoals veel vrachtwagenchauffeurs deze nog steeds zullen kennen.
We hoeven niet te vertellen dat de beleving natuurlijk uniek is. Rijden met deze Benz moet een ervaring zijn om nooit te vergeten. We hoeven het niet te hebben over wegligging, rijcomfort of luxe aan boord: het is niet aanwezig en totaal niet van belang.
De conditie van deze Benz Patent-Motorwagen? Die is simpelweg nieuw. Er is geen kilometerteller aanwezig die dit kan onderstrepen maar aan iedere schroef en bout is de zien dat deze eerste moderne klassieker nog nooit gebruikt is.
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
U zit weer? Dan is het tijd om het over dit exemplaar te hebben. Het origineel staat in het museum van Mercedes-Benz maar er zijn enkel perfecte replica's gebouwd en dit is er eentje van. Geen auto die 'in de buurt komt' of 'geïnspireerd is op' maar een formidabele kopie van die originele eerste auto. Mercedes-Benz liet er zelf zo'n 100 bouwen in Engeland om te verspreiden naar diverse dealers en belangrijke relaties.
Het 'onder de motorkap' deel kunnen we achterwege laten want de techniek is open en bloot zichtbaar achter het houten bankje met stalen frame. Het motorblok is een 954 eencilinder viertakt benzinemotor, goed voor een duizelingwekkende 0,75 pk bij 400 toeren per minuut. Een heuse verbrandingsmotor waarvan het basisprincipe nog altijd wordt gebruikt in brandstofauto's. De aandrijving gebeurt via een riem over twee schijven, die fungeren als een transmissie met slechts één versnelling. Een as drijft via twee kettingen de wielen aan. Het maakt deze Benz tot een achterwielaandrijving, waarbij u niet direct hoeft te verwachten dat u de normale plezierige elementen van achterwielaandrijving aantreft.
Het interieur is geen interieur maar eveneens het exterieur. Een houten bankje, met lederen bekleding, dat dan weer wél. Sturen gebeurt met een stuurknuppel, zoals veel vrachtwagenchauffeurs deze nog steeds zullen kennen.
We hoeven niet te vertellen dat de beleving natuurlijk uniek is. Rijden met deze Benz moet een ervaring zijn om nooit te vergeten. We hoeven het niet te hebben over wegligging, rijcomfort of luxe aan boord: het is niet aanwezig en totaal niet van belang.
De conditie van deze Benz Patent-Motorwagen? Die is simpelweg nieuw. Er is geen kilometerteller aanwezig die dit kan onderstrepen maar aan iedere schroef en bout is de zien dat deze eerste moderne klassieker nog nooit gebruikt is.
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen