Informatie van de verkoper
De Dolly werd vanaf ’85 in diverse kleurencombinaties geleverd, 7 in totaal. De rood-witte combinatie was de meest voorkomende. In Nederland werden ze niet geleverd, wel in Engeland, Frankrijk en Duitsland. In de meeste landen op basis van de 2cv6 Spécial, in Duitsland werd de Club-versie als uitgangspunt gebruikt. Ze kregen daarbij ook specifieke stoffen bekleding, de verdere uitrusting was net als de andere Duitse 2cv’s. Met een verstelbare rugleuning voor de bestuurderstoel, mogelijkheid om met grootlicht te seinen en diverse beugeltjes en kapjes om scherpe delen af te dekken.
De Dolly bleef in Duitsland rijden tot ’97, toen kwam hij met ongeveer 57.000km bij de Eendenspecialist in Leende terecht. Een nieuwe eigenaar diende zich aan, die hem eerst in Nederland en daarna in Frankrijk gebruikte. Toen hij hem in 2015 weer naar Nederland haalde, was het eendje toe aan een forse opknapbeurt.
We haalden hem op, maakten hem weer aan de praat en maakten een plan om hem weer in volle glorie te laten stralen. Het chassis werd vervangen door een nieuw exemplaar uit Cassis, de koets werd op diverse plekken hersteld en deels gespoten. De techniek werd aangepakt, nieuwe zuigers en cilinders gemonteerd, de koppeling werd vervangen, hij reed en rijdt weer als nieuw. Het originele interieur was niet zo strak meer als in ’87, maar wel het originele, dus hebben we dat behouden.
Na een paar jaar gebruik hebben we een tijdje geleden ook een nieuw dak en een set Michelins gemonteerd. Nu blijkt de eend de laatste jaren wel erg weinig gereden te worden, dus mag hij na een beheerperiode van 27 jaar naar een nieuwe eigenaar. Die kan de wegen wat meer kleur geven met dit vrolijke voiture. Wellicht maakt diegene ook de carrière-stap van fiets naar auto, maar die kans achten we niet zo groot.
.
Meer informatie
Laadvermogen: 370 kg
GVW: 930 kg
Max. trekgewicht: 400 kg (ongeremd 280 kg)
Wielbasis: 240 cm
Emissieklasse: Euro 0
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)