Opties
Informatie van de verkoper
Road & Track was er in november 1952 zeer duidelijk over: “... na een rondje in de nieuwe Porsche, bent u verplicht toe te geven dat dit de auto van de toekomst is. Dat lijkt, in eerste instantie, een nogal heftig statement, maar de indruk van de auto heeft een compleet nieuwe rijdersbeleving achtergelaten bij de test-redactie. Het is veilig om te zeggen dat geen auto in de geschiedenis van Road & Track zo veel verschillende en nieuwe rijsensaties heeft gegeven”.
Ondanks dat Ferdinand Porsche al in de vroege jaren '30 actief was in de Automotive-sector, zou het tot 1949 duren voordat zijn naam op een auto zou verschijnen. Waar veel mensen klein beginnen blijkt dat Porsche, nu terugkijkend, zijn naam voor het eerst zette op een model dat de boeken in is gegaan als één van de grootste sportwagens allertijden, de 356.
De eerste modellen werden gebouwd in samenwerking met de carrosseriebouwers van Reutter, op de oude locatie in Stuttgart. Vanaf 1955 vindt de productie plaats in de fabriek in Zuffenhausen. De Porsche 356 is gebouwd op een platform-type chassis met de luchtgekoelde motor natuurlijk achterin. Dat, samen met een torsiestang en volledig onafhankelijke ophanging zorgde ervoor dat de auto nog sportiever aanvoelde dat het chassis zou doen vermoeden. Dit kwam in de basis namelijk bij Volkswagen vandaan.
Voortdurende ontwikkeling aan het model betekende een ieder jaar betere auto. Met aanvankelijk een 1.100 cc viercilinder en later een 1.300 en 1.500 variant. In 1952 maakt de tweedelige voorruit plaats voor een gebogen exemplaar en de versnellingsbak is vanaf dat moment gesynchroniseerd. Als we in 1954 aankomen is het voor de eerste eigenaar van deze 356 1500 feest want zijn exemplaar van de in dat jaar gebouwde 328 stuks is klaar. In februari 1954 wordt de auto in Denemarken afgeleverd. Voorzien van een 55 pk sterke 1.488 cc motor en natuurlijk de handgeschakelde vierversnellingsbak.
De auto is voor enkele jaren geleden volledig gerestaureerd en zoals dat bij een auto in deze klasse hoort is dat naar topklasse gebeurd. De koets is geheel kaal geweest en daarna vakkundig weer opgebouwd en in de beige lak gezet. In combinatie met het chocoladebruine lederen interieur zorgend voor een waanzinnige combinatie. De carrosserie is bijzonder strak te noemen, oneffenheden zijn de auto vreemd. De diep in de carrosserie verscholen wielen met prachtige chromen deksels zijn in nieuwstaat. Ook de achterzijde, met de kenmerkende zwarte achterlichten en het enkele rooster in de motorkap is extreem mooi. Achter de auto staand valt ook de donkerbruine softtop op, met een prachtig tonneau in dezelfde kleur.
Verder naar binnen kijkend valt het oog op een schitterend gerestaureerd interieur. De lederen zetels in donkerbruin leder, het bijpassend ik lak uitgevoerde dashboard met de briljante originele Becker Mexico radio en natuurlijk de zwarte wijzerplaten met mintgroene opdruk: het interieur van de 356 is werkelijk zeer bijzonder te noemen.
En dan de motor, een verhaal apart. De auto is Matching Numbers, daar kunnen we zeer kort in zijn. De originele 1500 motor is dus bij de auto. Bij de auto? Een motor hoort toch ín de auto te zijn? Dat klopt, maar bij de restauratie is ervoor gekozen een wat normalere 1600 cc motor te plaatsen omdat men de originele 1500 niet wilde gebruiken in verband met eventuele motorschades in de toekomst. De motor is echter gewoon aanwezig bij de auto dus de liefhebber van origineel kan eenvoudig kiezen de auto origineel te maken.
Deze 356 verkeert in een uitmuntende staat en is zowel optisch als technisch werkelijk perfect. Een auto waarvan een tweede niet snel gevonden is, helemaal niet in een smaakvolle kleur als deze.
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Ondanks dat Ferdinand Porsche al in de vroege jaren '30 actief was in de Automotive-sector, zou het tot 1949 duren voordat zijn naam op een auto zou verschijnen. Waar veel mensen klein beginnen blijkt dat Porsche, nu terugkijkend, zijn naam voor het eerst zette op een model dat de boeken in is gegaan als één van de grootste sportwagens allertijden, de 356.
De eerste modellen werden gebouwd in samenwerking met de carrosseriebouwers van Reutter, op de oude locatie in Stuttgart. Vanaf 1955 vindt de productie plaats in de fabriek in Zuffenhausen. De Porsche 356 is gebouwd op een platform-type chassis met de luchtgekoelde motor natuurlijk achterin. Dat, samen met een torsiestang en volledig onafhankelijke ophanging zorgde ervoor dat de auto nog sportiever aanvoelde dat het chassis zou doen vermoeden. Dit kwam in de basis namelijk bij Volkswagen vandaan.
Voortdurende ontwikkeling aan het model betekende een ieder jaar betere auto. Met aanvankelijk een 1.100 cc viercilinder en later een 1.300 en 1.500 variant. In 1952 maakt de tweedelige voorruit plaats voor een gebogen exemplaar en de versnellingsbak is vanaf dat moment gesynchroniseerd. Als we in 1954 aankomen is het voor de eerste eigenaar van deze 356 1500 feest want zijn exemplaar van de in dat jaar gebouwde 328 stuks is klaar. In februari 1954 wordt de auto in Denemarken afgeleverd. Voorzien van een 55 pk sterke 1.488 cc motor en natuurlijk de handgeschakelde vierversnellingsbak.
De auto is voor enkele jaren geleden volledig gerestaureerd en zoals dat bij een auto in deze klasse hoort is dat naar topklasse gebeurd. De koets is geheel kaal geweest en daarna vakkundig weer opgebouwd en in de beige lak gezet. In combinatie met het chocoladebruine lederen interieur zorgend voor een waanzinnige combinatie. De carrosserie is bijzonder strak te noemen, oneffenheden zijn de auto vreemd. De diep in de carrosserie verscholen wielen met prachtige chromen deksels zijn in nieuwstaat. Ook de achterzijde, met de kenmerkende zwarte achterlichten en het enkele rooster in de motorkap is extreem mooi. Achter de auto staand valt ook de donkerbruine softtop op, met een prachtig tonneau in dezelfde kleur.
Verder naar binnen kijkend valt het oog op een schitterend gerestaureerd interieur. De lederen zetels in donkerbruin leder, het bijpassend ik lak uitgevoerde dashboard met de briljante originele Becker Mexico radio en natuurlijk de zwarte wijzerplaten met mintgroene opdruk: het interieur van de 356 is werkelijk zeer bijzonder te noemen.
En dan de motor, een verhaal apart. De auto is Matching Numbers, daar kunnen we zeer kort in zijn. De originele 1500 motor is dus bij de auto. Bij de auto? Een motor hoort toch ín de auto te zijn? Dat klopt, maar bij de restauratie is ervoor gekozen een wat normalere 1600 cc motor te plaatsen omdat men de originele 1500 niet wilde gebruiken in verband met eventuele motorschades in de toekomst. De motor is echter gewoon aanwezig bij de auto dus de liefhebber van origineel kan eenvoudig kiezen de auto origineel te maken.
Deze 356 verkeert in een uitmuntende staat en is zowel optisch als technisch werkelijk perfect. Een auto waarvan een tweede niet snel gevonden is, helemaal niet in een smaakvolle kleur als deze.
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen