Opties
Informatie van de verkoper
Een Facel Vega is een bijzondere auto, over welk model we het ook hebben en in welke conditie de auto ook verkeert. Sommigen steken er echter nog net even met kop en schouder bovenuit. Een waanzinnig gerestaureerde FV2B in een prachtige kleurencombinatie bijvoorbeeld. Een tweede serie FV2 wordt door veel liefhebbers als de meest begerenswaardige uitvoering gezien en als we uitleggen waarom dat kunt u zich daarin wellicht ook wel vinden.
Even terug in de tijd, naar 1954 om precies te zijn. Facel presenteert de Vega in 1954 op de Autosalon van Parijs. Een zeer exclusieve Franse auto waarvoor kopers worden gezocht die normaal te vinden zijn in een Rolls-Royce en nieuw zelfs meer kost. Niet alleen het ontwerp doet wat Amerikaans aan, ook onder de motorkap gaat het er 'typisch USA' aan toe met een 5,4 liter Hemi V8 motor van DeSoto. Door de jaren heen verandert de Facel op kleine punten, met als grootste verandering de schitterende panoramische voorruit, die in 1956 zijn intrede doet. Die zeer smaakvolle verandering is dus ook doorgevoerd bij deze donkerblauwe Facel. De FV2B deed zijn intrede in maart 1956 en de opvolger, de FV3, werd al gepresenteerd in november van dat jaar. Daardoor zijn er slechts 74 stuks van deze variant gebouwd, die dus is voorzien van de prachtige brede voorruit maar nog wel de karakteristieke enkele koplampen heeft. Later maakten deze plaats voor dubbele, boven elkaar geplaatste lichtunits.
Deze auto werd gebouwd in 1956, toen het model aan populariteit aan het winnen was. Adverteren was niet nodig, dealers evenmin: de auto verkocht zichzelf en wachtlijsten liepen op tot wel 8 maanden. De auto werd direct vanaf de fabriek verkocht aan de eerste eigenaar, industrieel Gérard Foussier. Een later Duitse eigenaar liet de auto in 2012 compleet restaureren, waardoor de auto nu in werkelijk perfecte staat verkeert. De carrosserie is formidabel en daarbij is donkerblauw is misschien wel de allermooiste kleur voor een auto met zo'n prachtige lijn en met zoveel stijlvol chroomwerk. Kijk eens naar het front met de prachtige behuizingen van de verlichting en de ontzettend mooie grille: wordt het heel veel mooier dan dit? De details contrasteren geweldig met de donkere kleur en alles dat u ziet is simpelweg nieuw.
Het interieur is, zo mogelijk, nog mooier dan het exterieur. Imponerend gebruik van rood leder en hout maken het tot een unieke sfeer. De chique meters en het indrukwekkende stuur voor uw neus als u zich laat wegzakken in de Frans-comfortabele stoelen: wat een rijkdom.
Als kers op de taart is de auto ook nog eens matching numbers, de originele 5,4 liter grote Chrysler De Soto V8 Hemi S-24 die wat groter en krachtiger is dan de motor in de FV2, is dus aanwezig.
Naar schatting zijn er nog zo'n 40 FV2B's over van de toch al beperkte bouwaantallen. Daarvan is dit er dan ook nog één van zeer weinig die is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak, een Pont-a-Mousson bak met vier verzetten.
Meer informatie
Tellerstand: 48.024 mijlen
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Even terug in de tijd, naar 1954 om precies te zijn. Facel presenteert de Vega in 1954 op de Autosalon van Parijs. Een zeer exclusieve Franse auto waarvoor kopers worden gezocht die normaal te vinden zijn in een Rolls-Royce en nieuw zelfs meer kost. Niet alleen het ontwerp doet wat Amerikaans aan, ook onder de motorkap gaat het er 'typisch USA' aan toe met een 5,4 liter Hemi V8 motor van DeSoto. Door de jaren heen verandert de Facel op kleine punten, met als grootste verandering de schitterende panoramische voorruit, die in 1956 zijn intrede doet. Die zeer smaakvolle verandering is dus ook doorgevoerd bij deze donkerblauwe Facel. De FV2B deed zijn intrede in maart 1956 en de opvolger, de FV3, werd al gepresenteerd in november van dat jaar. Daardoor zijn er slechts 74 stuks van deze variant gebouwd, die dus is voorzien van de prachtige brede voorruit maar nog wel de karakteristieke enkele koplampen heeft. Later maakten deze plaats voor dubbele, boven elkaar geplaatste lichtunits.
Deze auto werd gebouwd in 1956, toen het model aan populariteit aan het winnen was. Adverteren was niet nodig, dealers evenmin: de auto verkocht zichzelf en wachtlijsten liepen op tot wel 8 maanden. De auto werd direct vanaf de fabriek verkocht aan de eerste eigenaar, industrieel Gérard Foussier. Een later Duitse eigenaar liet de auto in 2012 compleet restaureren, waardoor de auto nu in werkelijk perfecte staat verkeert. De carrosserie is formidabel en daarbij is donkerblauw is misschien wel de allermooiste kleur voor een auto met zo'n prachtige lijn en met zoveel stijlvol chroomwerk. Kijk eens naar het front met de prachtige behuizingen van de verlichting en de ontzettend mooie grille: wordt het heel veel mooier dan dit? De details contrasteren geweldig met de donkere kleur en alles dat u ziet is simpelweg nieuw.
Het interieur is, zo mogelijk, nog mooier dan het exterieur. Imponerend gebruik van rood leder en hout maken het tot een unieke sfeer. De chique meters en het indrukwekkende stuur voor uw neus als u zich laat wegzakken in de Frans-comfortabele stoelen: wat een rijkdom.
Als kers op de taart is de auto ook nog eens matching numbers, de originele 5,4 liter grote Chrysler De Soto V8 Hemi S-24 die wat groter en krachtiger is dan de motor in de FV2, is dus aanwezig.
Naar schatting zijn er nog zo'n 40 FV2B's over van de toch al beperkte bouwaantallen. Daarvan is dit er dan ook nog één van zeer weinig die is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak, een Pont-a-Mousson bak met vier verzetten.
Meer informatie
Tellerstand: 48.024 mijlen
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen