Informatie van de verkoper
De indrukwekkende carrière van Giotto Bizzarrini omvat bijdragen aan iconische Ferrari's zoals de 250 Testa Rossa, 250 GT 'Short Wheelbase' en de 250 GTO. Toch was er een dramatische breuk met Il Commendatore nodig, om de auto te creëren die hij terecht als zijn grootste prestatie beschouwde: de 5300 GT.
Na zijn tumultueuze breuk met Ferrari in 1961, bundelde Bizzarrini zijn krachten met de Milanese industrieel Renzo Rivolta, de visionair achter Iso, dat nog in de kinderschoenen stond. Bizzarrini overtuigde Rivolta met zijn overtuigingskracht om zich te wagen aan de productie van een sportauto die een blijvende plaats in de geschiedenis van de autosport kon verzekeren.
Het resultaat was de Iso Grifo A3C, een opmerkelijke Chevrolet V8-aangedreven ruimteschip op wielen. Verschillen in visie tussen Rivolta en Bizzarrini leidden uiteindelijk tot hun scheiding. Dit vertrek gaf Bizzarrini de ruimte om zich te concentreren op de ontwikkeling, constructie en, opmerkelijk genoeg, het racen met de A3C. De auto kreeg later de naam 5300 GT en werd geproduceerd onder de Bizzarrini-vlag.
De 5300 GT, ontworpen door Giorgetto Giugiaro met verbeteringen door Piero Drogo van Carrozzeria Sports Cars, staat bekend als de meest iconische Bizzarrini. Aangedreven door een Chevrolet small block V8 van 5,4 liter, is de aluminium carrosserie van de auto licht, en de wagen wendbaar en buitengewoon competitief. De Strada wegversie, is het toppunt van Italiaans ontwerp en techniek.
Met een front middenmotor en achterwielaandrijving, is de motor opzettelijk zo ver mogelijk naar achteren geplaatst over de vooras om de gewichtsverdeling en het rijgedrag te verbeteren. Geproduceerd tussen 1965 en 1968, heeft de Bizzarrini 5300 GT Strada, hoewel in feite een straatauto, specificaties die doen denken aan een volwaardige competitieauto. Met een lichtgewicht aluminium carrosserie, een platform-chassis en een semi-monocoque carrosserie geklonken aan het frame, levert dit geavanceerde chassis, geïnspireerd door lessen van Bizzarrini's eerdere werk aan de Ferrari 250 GTO, fantastische prestaties en ongelooflijk goede handling.
De prachtige gele Bizzarrini die hier wordt aangeboden, werd gebouwd in 1965 als een Strada-versie. Na een aantal eigenaren in Italië te hebben gehad, werd de auto in 1997 gekocht door een bekende gentleman-racer in Nederland. Hij startte prompt een uitgebreide restauratie, waarbij het werk werd toevertrouwd aan een vooraanstaand Brits bedrijf dat gespecialiseerd is in de restauratie en preparatie van raceauto's. Dit omvangrijke project duurde bijna twee jaar, en gedetailleerde facturen voor het werk zijn te vinden in het uitgebreide dossier dat bij de auto zit.
Vervolgens is de auto vele jaren geracet door zijn enthousiaste eigenaar op bekende circuits zoals Zandvoort, Spa-Francorchamps, de Nürburgring, Zolder, Dijon, Monza en anderen, waarbij consistent indrukwekkende prestaties werden geleverd. Na deze vele races werd in 2007 besloten tot restauratie van de carrosserie, het chassis en de mechanische onderdelen. DUEL Motorsport en Tachyon Motorsport, beide zeer gerespecteerde raceworkshops in Nederland, namen dit werk op zich. Facturen met details over deze uitgebreide restauratie zijn opgenomen in het dossier van de auto.
Na de restauratie racete de eigenaar de auto met succes opnieuw op Zandvoort en diverse andere racecircuits in noordwestelijk Europa. In de daaropvolgende jaren veranderde de auto van eigenaar en werd nu eigendom van een andere bekende gentleman-racer, die doorging met het zorgvuldig laten onderhouden van de auto, nu door het zeer bekende Roelofs Engineering, terwijl hij actief bleef deelnemen aan races.
Vandaag de dag verkeert de Bizzarrini 5300 GT Strada in onberispelijke en raceklare staat. Bovendien is de auto geregistreerd als een straatauto in Nederland, waardoor de toekomstige eigenaar de keuze heeft om ermee te racen of deze te gebruiken voor snelle rally's.
Een niet te missen kans!
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Na zijn tumultueuze breuk met Ferrari in 1961, bundelde Bizzarrini zijn krachten met de Milanese industrieel Renzo Rivolta, de visionair achter Iso, dat nog in de kinderschoenen stond. Bizzarrini overtuigde Rivolta met zijn overtuigingskracht om zich te wagen aan de productie van een sportauto die een blijvende plaats in de geschiedenis van de autosport kon verzekeren.
Het resultaat was de Iso Grifo A3C, een opmerkelijke Chevrolet V8-aangedreven ruimteschip op wielen. Verschillen in visie tussen Rivolta en Bizzarrini leidden uiteindelijk tot hun scheiding. Dit vertrek gaf Bizzarrini de ruimte om zich te concentreren op de ontwikkeling, constructie en, opmerkelijk genoeg, het racen met de A3C. De auto kreeg later de naam 5300 GT en werd geproduceerd onder de Bizzarrini-vlag.
De 5300 GT, ontworpen door Giorgetto Giugiaro met verbeteringen door Piero Drogo van Carrozzeria Sports Cars, staat bekend als de meest iconische Bizzarrini. Aangedreven door een Chevrolet small block V8 van 5,4 liter, is de aluminium carrosserie van de auto licht, en de wagen wendbaar en buitengewoon competitief. De Strada wegversie, is het toppunt van Italiaans ontwerp en techniek.
Met een front middenmotor en achterwielaandrijving, is de motor opzettelijk zo ver mogelijk naar achteren geplaatst over de vooras om de gewichtsverdeling en het rijgedrag te verbeteren. Geproduceerd tussen 1965 en 1968, heeft de Bizzarrini 5300 GT Strada, hoewel in feite een straatauto, specificaties die doen denken aan een volwaardige competitieauto. Met een lichtgewicht aluminium carrosserie, een platform-chassis en een semi-monocoque carrosserie geklonken aan het frame, levert dit geavanceerde chassis, geïnspireerd door lessen van Bizzarrini's eerdere werk aan de Ferrari 250 GTO, fantastische prestaties en ongelooflijk goede handling.
De prachtige gele Bizzarrini die hier wordt aangeboden, werd gebouwd in 1965 als een Strada-versie. Na een aantal eigenaren in Italië te hebben gehad, werd de auto in 1997 gekocht door een bekende gentleman-racer in Nederland. Hij startte prompt een uitgebreide restauratie, waarbij het werk werd toevertrouwd aan een vooraanstaand Brits bedrijf dat gespecialiseerd is in de restauratie en preparatie van raceauto's. Dit omvangrijke project duurde bijna twee jaar, en gedetailleerde facturen voor het werk zijn te vinden in het uitgebreide dossier dat bij de auto zit.
Vervolgens is de auto vele jaren geracet door zijn enthousiaste eigenaar op bekende circuits zoals Zandvoort, Spa-Francorchamps, de Nürburgring, Zolder, Dijon, Monza en anderen, waarbij consistent indrukwekkende prestaties werden geleverd. Na deze vele races werd in 2007 besloten tot restauratie van de carrosserie, het chassis en de mechanische onderdelen. DUEL Motorsport en Tachyon Motorsport, beide zeer gerespecteerde raceworkshops in Nederland, namen dit werk op zich. Facturen met details over deze uitgebreide restauratie zijn opgenomen in het dossier van de auto.
Na de restauratie racete de eigenaar de auto met succes opnieuw op Zandvoort en diverse andere racecircuits in noordwestelijk Europa. In de daaropvolgende jaren veranderde de auto van eigenaar en werd nu eigendom van een andere bekende gentleman-racer, die doorging met het zorgvuldig laten onderhouden van de auto, nu door het zeer bekende Roelofs Engineering, terwijl hij actief bleef deelnemen aan races.
Vandaag de dag verkeert de Bizzarrini 5300 GT Strada in onberispelijke en raceklare staat. Bovendien is de auto geregistreerd als een straatauto in Nederland, waardoor de toekomstige eigenaar de keuze heeft om ermee te racen of deze te gebruiken voor snelle rally's.
Een niet te missen kans!
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen