Informatie van de verkoper
Trade-in car.Tijdens de jaren '60 en '70 werd er in Zweden zeer actief autosport bedreven. Er zijn dan ook de nodige bedrijven die hierin actief waren. Eentje daarvan was het bedrijf Sportscars Motors, dat voor de Zweedse race-elite motoren bouwde en onderhield. Het bedrijf bouwde echter ook zelf raceauto's. Door de oprichters, Lennart Sundin en Sven "Buris" Burehed, werden onder de naam Focus een aantal auto's gebouwd, waaronder enkele Formule-auto's en later sportwagens, zoals u hier ziet.
De Focus Mark V uit 1968, die u hier ziet, heeft een bijzonder verhaal. Coureur Picko Troberg zou deelnemen aan het World Championship Sportscars tot twee-liter en het Zweedse Sportscars Motors kreeg de opdracht. Engelsman Charles Lucas bouwde het chassis naar voorbeeld van de Lotus 23 terwijl intern de aluminium carrosserie werd vervaardigd. Aanvankelijk werd er een Maserati motor gekocht voor het project, afkomstig uit het Maserati Museum in Modena. Frank Williams, ja, dé Frank Williams, haalde de motor op en reed non-stop van Stockholm naar Modena en weer terug en kreeg 500 dollar voor de klus, in die tijd een behoorlijk bedrag. De motor bleek helaas in minder goede conditie te verkeren dan gedacht en een Ford 1600 Cosworth FVA motor werd gekozen als vervanger. Dit blok is tegenwoordig een zeer gezochte krachtbron bij liefhebbers en verzamelaars.
De auto werd klaargemaakt en Picko reed de 200 pk sterke racer diverse malen op het circuit, gelukkig voor nu: hiervan zijn prachtige foto's aanwezig. De laatste eigenaar had het project zo'n 30 jaar in bezit.
Het mag duidelijk zijn dat het hier om een project gaat, een fantastisch project met potentie om meer specifiek te zijn. Aanwezig is het chassis, de carrosserie én de Ford FVA motor. Deze 1600 is gekoppeld aan een Hewland versnellingsbak met 5 verzetten. De motor heeft ervaring op het circuit en is nagezien en onderhouden door Sportscars Motors.
De originele aluminium carrosserie heeft natuurlijk zijn race-littekens. Er zijn twee extra fronten aanwezig bij de auto. Op de foto's is duidelijk te zien wat er allemaal bij de auto aanwezig is, het lijkt er op dat de deze voor een behoorlijk deel compleet is. Er zijn originele racewielen bij de auto. Met de juiste kennis is hier een ontzettend leuke, snelle en goede raceauto met mooie racehistorie van te maken.
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
De Focus Mark V uit 1968, die u hier ziet, heeft een bijzonder verhaal. Coureur Picko Troberg zou deelnemen aan het World Championship Sportscars tot twee-liter en het Zweedse Sportscars Motors kreeg de opdracht. Engelsman Charles Lucas bouwde het chassis naar voorbeeld van de Lotus 23 terwijl intern de aluminium carrosserie werd vervaardigd. Aanvankelijk werd er een Maserati motor gekocht voor het project, afkomstig uit het Maserati Museum in Modena. Frank Williams, ja, dé Frank Williams, haalde de motor op en reed non-stop van Stockholm naar Modena en weer terug en kreeg 500 dollar voor de klus, in die tijd een behoorlijk bedrag. De motor bleek helaas in minder goede conditie te verkeren dan gedacht en een Ford 1600 Cosworth FVA motor werd gekozen als vervanger. Dit blok is tegenwoordig een zeer gezochte krachtbron bij liefhebbers en verzamelaars.
De auto werd klaargemaakt en Picko reed de 200 pk sterke racer diverse malen op het circuit, gelukkig voor nu: hiervan zijn prachtige foto's aanwezig. De laatste eigenaar had het project zo'n 30 jaar in bezit.
Het mag duidelijk zijn dat het hier om een project gaat, een fantastisch project met potentie om meer specifiek te zijn. Aanwezig is het chassis, de carrosserie én de Ford FVA motor. Deze 1600 is gekoppeld aan een Hewland versnellingsbak met 5 verzetten. De motor heeft ervaring op het circuit en is nagezien en onderhouden door Sportscars Motors.
De originele aluminium carrosserie heeft natuurlijk zijn race-littekens. Er zijn twee extra fronten aanwezig bij de auto. Op de foto's is duidelijk te zien wat er allemaal bij de auto aanwezig is, het lijkt er op dat de deze voor een behoorlijk deel compleet is. Er zijn originele racewielen bij de auto. Met de juiste kennis is hier een ontzettend leuke, snelle en goede raceauto met mooie racehistorie van te maken.
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen