Informatie van de verkoper
Mk2, S-type, 420, Sovereign... Je moet erg thuis zijn in de modellen van Jaguar en Daimler in de jaren '60 om ze direct uit elkaar te houden. In sneltreinvaart samengevat kun je zeggen dat het begonnen is met de Mk2 en deze werd opgevolgd door de S-type. Omdat de S-type niet direct aansloeg als gehoopt, besloot Jaguar met de 420 te komen. Daimler sloot daarbij natuurlijk aan met hun equivalent van de 420, de Sovereign.
De S-type van Jaguar verschijnt halverwege de jaren '60. Met een gewijzigde achterzijde voor meer kofferruimte, een andere daklijn voor meer hoofdruimte voor de passagiers en een iets gewijzigd front moet de auto er weer even tegenkunnen. Het gaat niet zo hard als men hoopt in Engeland en er wordt gekozen een extra model toe te voegen aan het gamma, de 420. Met, u raadt het al, een 4,2 liter zescilinder. De 420 is direct te onderscheiden van de eerdergenoemde modellen door zijn gewijzigde front. En Daimler? Die maakte er uiteraard hun eigen variant van, de luxe uitgevoerde Sovereign. En dat is het model dat u hier op de foto's ziet.
Deze Sovereign oogt om door het spreekwoordelijke ringetje te halen en dat is niet zo vreemd. De Daimler werd van top tot teen en van voor- tot achterbumper volledig gerestaureerd door een merkspecialist. Niet alleen een plaatje om te zien dus maar ook technisch in een conditie waarop simpelweg niets aan te merken valt.
De carrosserie schitterend door strakke naden en prachtig lakwerk. Bij een auto met een dermate strakke flanken vallen de minste en geringste oneffenheden op maar niet bij deze stijlvol groen gelakte Sovereign. De vakkundig gerestaureerde carrosserie wordt gecompleteerd door het bijzonder nette chroomwerk. De karakteristieke neus, die iets vooroverhellend is ontworpen is statig en stijlvol tegelijkertijd, waarbij de geribbelde grille van Daimler het helemaal afmaakt qua styling.
Een heftig contrasterend interieur? Nee, natuurlijk niet! Zoals het een stijlvolle Engelsman betaamd is er gekozen voor donkergroen leder, uitstekend passend bij het exterieur. Het kleurt daarnaast ook nog eens formidabel met de houten delen van het dashboard. Ook het interieur is tijdens de restauratie volledig 'gedaan', met behoud van originaliteit en behoud van delen die bijdragen aan de prachtige originele sfeer die er heerst. Het leder is licht gebruikt en zit voortreffelijk.
En dan misschien wel het fijnste aan een 420: het rijden. De zijdezachte zescilinder zorgt voor ongelofelijk veel rijgenot en met het comfortabele onderstel is 'weelderig' het eerste woord dat ons te binnen schiet als we de rijeigenschappen moeten beschrijven. De Daimler voelt luxe, rijk, een genot om mee onderweg te zijn. Toch is een Daimler Sovereign niet alleen maar comfortabel, ook het sturen met de Engelse saloon is erg aangenaam. De Sovereign is, net als een Mk2 en een S-type een zeer plezierige auto om mee onderweg te zijn en dit prachtige exemplaar is daar een goed voorbeeld van.
Meer informatie
Modelreeks: jul. 1973 - jul. 1974
Emissieklasse: Euro 0
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
De S-type van Jaguar verschijnt halverwege de jaren '60. Met een gewijzigde achterzijde voor meer kofferruimte, een andere daklijn voor meer hoofdruimte voor de passagiers en een iets gewijzigd front moet de auto er weer even tegenkunnen. Het gaat niet zo hard als men hoopt in Engeland en er wordt gekozen een extra model toe te voegen aan het gamma, de 420. Met, u raadt het al, een 4,2 liter zescilinder. De 420 is direct te onderscheiden van de eerdergenoemde modellen door zijn gewijzigde front. En Daimler? Die maakte er uiteraard hun eigen variant van, de luxe uitgevoerde Sovereign. En dat is het model dat u hier op de foto's ziet.
Deze Sovereign oogt om door het spreekwoordelijke ringetje te halen en dat is niet zo vreemd. De Daimler werd van top tot teen en van voor- tot achterbumper volledig gerestaureerd door een merkspecialist. Niet alleen een plaatje om te zien dus maar ook technisch in een conditie waarop simpelweg niets aan te merken valt.
De carrosserie schitterend door strakke naden en prachtig lakwerk. Bij een auto met een dermate strakke flanken vallen de minste en geringste oneffenheden op maar niet bij deze stijlvol groen gelakte Sovereign. De vakkundig gerestaureerde carrosserie wordt gecompleteerd door het bijzonder nette chroomwerk. De karakteristieke neus, die iets vooroverhellend is ontworpen is statig en stijlvol tegelijkertijd, waarbij de geribbelde grille van Daimler het helemaal afmaakt qua styling.
Een heftig contrasterend interieur? Nee, natuurlijk niet! Zoals het een stijlvolle Engelsman betaamd is er gekozen voor donkergroen leder, uitstekend passend bij het exterieur. Het kleurt daarnaast ook nog eens formidabel met de houten delen van het dashboard. Ook het interieur is tijdens de restauratie volledig 'gedaan', met behoud van originaliteit en behoud van delen die bijdragen aan de prachtige originele sfeer die er heerst. Het leder is licht gebruikt en zit voortreffelijk.
En dan misschien wel het fijnste aan een 420: het rijden. De zijdezachte zescilinder zorgt voor ongelofelijk veel rijgenot en met het comfortabele onderstel is 'weelderig' het eerste woord dat ons te binnen schiet als we de rijeigenschappen moeten beschrijven. De Daimler voelt luxe, rijk, een genot om mee onderweg te zijn. Toch is een Daimler Sovereign niet alleen maar comfortabel, ook het sturen met de Engelse saloon is erg aangenaam. De Sovereign is, net als een Mk2 en een S-type een zeer plezierige auto om mee onderweg te zijn en dit prachtige exemplaar is daar een goed voorbeeld van.
Meer informatie
Modelreeks: jul. 1973 - jul. 1974
Emissieklasse: Euro 0
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen