Informatie van de verkoper
Het is 1991 als Doug Polen het Superbike World Championship wint. Met voorsprong want Raymond Roche, eveneens Ducati-rijder en een jaar eerder kampioen, kan het nét niet bijbenen, hij wordt tweede. Een succesjaar voor het Italiaanse merk. Ook in 1992 gaat het Ducati voor de wind met identieke resultaten qua eindstand in het kampioenschap.
In die jaren brengt Ducati speciale homologatiemodellen op de markt, onder de SP-noemer. De eerste is de 888, vanwege de vergrote boring waardoor de 851cc metende tweecilinder groeit naar 888cc. Bij een kleine update verandert de naam in 888 SP2, een officiële SP1 is er nooit geweest. De SP2 werd opgevolgd door de SP3 en daarna volgt de motor die u hier ziet, de SP4. Een veersysteem vóór en achter van Öhlins, zwevende gietijzeren remschijven van Brembo en een subframe van aluminium: slechts enkele van de bijzondere kenmerken van de SP-reeks. De SP4 is dan ook nog eens voorzien van carbon uitlaatdempers, net als het voorspatbord en de 'hugger' over het achterwiel. Ook is de tank en het kuipwerk fractioneel slanker dan bij de voorgangers en heeft de 888 SP4 een toegenomen vermogen van maar liefst 111 pk aan het achterwiel. Het gewicht? Slechts 188 kilogram.
U begrijpt: met de succesjaren van Ducati in het Superbike-kampioenschap in het achterhoofd zijn de vroege motoren uit Bologna met SP-label duidelijk verzamelstukken aan het worden, na jaren te zijn ondergesneeuwd door diens opvolger, de legendarische 916.
Dit exemplaar, #251 is door de Nederlandse eigenaar de nodige jaren geleden zelf in Italië opgehaald, nabij Lago di Como. Eenmaal in Nederland is de motorfiets onderhouden door een bekende naam in de Ducati-wereld. Het motorblok is uit elkaar geweest waarbij het de specialist onder andere opviel dat het inlaatsysteem was geflowed, wat mede verklaart waarom de 888 zo levendig aanvoelt, ook in vergelijking met andere 888's. Tot recent onderhoud behoren onder andere het ultrasoon gereinigde injectiesysteem en een nieuwe accu.
De Ducati 888 SP4 heeft het overgrote deel van zijn kilometers in Italië afgelegd, de Nederlandse Ducati-liefhebber heeft er slechts sporadisch mee gereden.
De staat van de motor laat zich als uitstekend omschrijven. Het witte frame is ontzettend netjes, met grotendeels nog de originele Ducati-kabelbinders. Ook het motorblok oogt fris en is helemaal bij qua onderhoud. Wielen, banden en ophanging zijn keurig, evenals de heerlijk 'rammelende' zwevende remschijven. Het kuipwerk is allemaal keurig netjes, de tank deuk- en beschadigingsvrij. Er zijn wat after-market modificaties doorgevoerd zoals de handgrepen van Domino en de voetsteunen die verstelbaar zijn.
U zat begin jaren '90 aan de buis gekluisterd? Nog voor de tijd dat Fogarty en Corser op hun 916's de sportklasse domineerden? Dan is de 888 SP4 een waanzinnige machine om te rijden, bezitten en koesteren. We kunnen u alvast verklappen dat u verkocht bent zodra de typische stampende tweecilinder dreun van de Ducati te horen is.
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
In die jaren brengt Ducati speciale homologatiemodellen op de markt, onder de SP-noemer. De eerste is de 888, vanwege de vergrote boring waardoor de 851cc metende tweecilinder groeit naar 888cc. Bij een kleine update verandert de naam in 888 SP2, een officiële SP1 is er nooit geweest. De SP2 werd opgevolgd door de SP3 en daarna volgt de motor die u hier ziet, de SP4. Een veersysteem vóór en achter van Öhlins, zwevende gietijzeren remschijven van Brembo en een subframe van aluminium: slechts enkele van de bijzondere kenmerken van de SP-reeks. De SP4 is dan ook nog eens voorzien van carbon uitlaatdempers, net als het voorspatbord en de 'hugger' over het achterwiel. Ook is de tank en het kuipwerk fractioneel slanker dan bij de voorgangers en heeft de 888 SP4 een toegenomen vermogen van maar liefst 111 pk aan het achterwiel. Het gewicht? Slechts 188 kilogram.
U begrijpt: met de succesjaren van Ducati in het Superbike-kampioenschap in het achterhoofd zijn de vroege motoren uit Bologna met SP-label duidelijk verzamelstukken aan het worden, na jaren te zijn ondergesneeuwd door diens opvolger, de legendarische 916.
Dit exemplaar, #251 is door de Nederlandse eigenaar de nodige jaren geleden zelf in Italië opgehaald, nabij Lago di Como. Eenmaal in Nederland is de motorfiets onderhouden door een bekende naam in de Ducati-wereld. Het motorblok is uit elkaar geweest waarbij het de specialist onder andere opviel dat het inlaatsysteem was geflowed, wat mede verklaart waarom de 888 zo levendig aanvoelt, ook in vergelijking met andere 888's. Tot recent onderhoud behoren onder andere het ultrasoon gereinigde injectiesysteem en een nieuwe accu.
De Ducati 888 SP4 heeft het overgrote deel van zijn kilometers in Italië afgelegd, de Nederlandse Ducati-liefhebber heeft er slechts sporadisch mee gereden.
De staat van de motor laat zich als uitstekend omschrijven. Het witte frame is ontzettend netjes, met grotendeels nog de originele Ducati-kabelbinders. Ook het motorblok oogt fris en is helemaal bij qua onderhoud. Wielen, banden en ophanging zijn keurig, evenals de heerlijk 'rammelende' zwevende remschijven. Het kuipwerk is allemaal keurig netjes, de tank deuk- en beschadigingsvrij. Er zijn wat after-market modificaties doorgevoerd zoals de handgrepen van Domino en de voetsteunen die verstelbaar zijn.
U zat begin jaren '90 aan de buis gekluisterd? Nog voor de tijd dat Fogarty en Corser op hun 916's de sportklasse domineerden? Dan is de 888 SP4 een waanzinnige machine om te rijden, bezitten en koesteren. We kunnen u alvast verklappen dat u verkocht bent zodra de typische stampende tweecilinder dreun van de Ducati te horen is.
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)