Opties
Informatie van de verkoper
Ons exemplaar in het kort
Eén van de 184 linksgestuurde lichtmetalen carrosserieën. Een prachtig gerestaureerde Jaguar XK120 in de originele kleur, weergegeven in het JDHT bestand. Chassisnummer '59', dus een vroeg exemplaar. Verder is deze Jaguar XK voorzien van prachtige stalen wielen in de kleur van de carrosserie en zijn de achterwielen aan de achterzijde bedekt met fantastische ‘wheel spats’. Dit maakt de geweldige carrosserie nog mooier dan hij al is. Ook zijn deze vaak niet aanwezig omdat ze niet passen in combinatie met spaakwielen. Deze auto is zeer goed onderhouden, ook aan de onderzijde is hij zeer schoon en netjes.
De Jaguar XK120 in het algemeen
Sir William Lyons, ook genaamd ‘Mr Jaguar’, dacht dat zijn bedrijf serieus geld zou gaan verdienen met sedans die goed zouden verkopen op de exportmarkt, met de Verenigde Staten voorop.
De motor, een 160 pk sterke 3.442 cc DOHC zescilinder lijnmotor, was eigenlijk bedoeld om geïntroduceerd te worden in een sportieve vierdeurs sedan, maar omdat die auto nog niet klaar was, werd besloten de motor in een conceptauto te presenteren. Vervolgens verscheen deze met een lichtmetalen carrosserie op de London Motor Show van 1948. Toen Lyons er vervolgens 200 kilometer per uur mee reed (ongeveer 120 mijl, vandaar de naam) met de voorruit omhoog en 210 kilometer per uur met de ruit omlaag, was het besluit genomen: dit moest en zou een productiemodel worden.
De productie komt op gang en er worden 240 lichtmetalen XK120's geproduceerd. 184 exemplaren daarvan hebben het stuur aan de linkerkant. Om de auto’s eenvoudiger en met materialen die beter verkrijgbaar zijn te produceren, wordt de carrosserie voortaan van staal gemaakt. En zo blijft het bij 184 linksgestuurde aluminium XK120’s. Eén daarvan staat er nu in Brummen.
Onze Jaguar XK120 in detail
En daarmee hebben we dus te maken met een zeer zeldzame auto. Van die 184 exemplaren is dit prachtige exemplaar in het rood ook een vroeg exemplaar, want chassisnummer 59 was klaar op 16 december 1949. In januari 1950 werd de auto verscheept naar James L Cooke Motors in Toronto, Canada. Voor deze gegevens hoeven we overigens niet diep te graven, die kunnen we halen uit het meegeleverde Heritage Trust Certificate.
Uit dat document valt ook op te maken dat de originele kleurencombinatie dezelfde was als vandaag: ‘warm’ rood met een two-tone interieur, dat grotendeels rood is en gecombineerd met biscuitkleurig leer. Qua specificaties is de zwarte softtop eveneens zoals deze destijds werd geleverd.
De XK die u hier ziet is gerestaureerd door een specialist. Na die restauratie heeft de roadster een comfortabel leven gehad omdat de auto er nog steeds ontzettend mooi uitziet.
De carrosserie is prachtig, met zeer goed passende carrosseriepanelen en prachtige lak. De glans is diep en beschadigingen zijn nagenoeg vreemd aan de Jaguar. Uit de reflecties blijkt duidelijk dat de auto op hoogwaardig wijze is gespoten.
Het interieur van deze XK 120 is net zo mooi. Het tweekleurige leer verkeert in keurige staat. De rest van het interieur vertoont nauwelijks gebruikssporen. De tapijten zijn bovendien erg mooi en hebben een perfecte pasvorm.
Tenslotte is deze Jaguar technisch zeer goed onderhouden. De geweldige krachtbron, met dubbele bovenliggende nokkenas en SU carburateurs, loopt strak, is lekvrij en uitstekend onderhouden. Het prachtig gecoate spruitstuk en het gepolijste kleppendeksel zien er prachtig uit. Hetzelfde geldt voor alle bedrading, slangen en klemmen. De onderkant is net zo netjes en opgeruimd. Geen roest, en een zeer goed onderhouden staat maken deze toch al bijzondere XK120 tot een absoluut verzamelobject.
Meer informatie
Interieurkleur: Rood/biscuit
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Eén van de 184 linksgestuurde lichtmetalen carrosserieën. Een prachtig gerestaureerde Jaguar XK120 in de originele kleur, weergegeven in het JDHT bestand. Chassisnummer '59', dus een vroeg exemplaar. Verder is deze Jaguar XK voorzien van prachtige stalen wielen in de kleur van de carrosserie en zijn de achterwielen aan de achterzijde bedekt met fantastische ‘wheel spats’. Dit maakt de geweldige carrosserie nog mooier dan hij al is. Ook zijn deze vaak niet aanwezig omdat ze niet passen in combinatie met spaakwielen. Deze auto is zeer goed onderhouden, ook aan de onderzijde is hij zeer schoon en netjes.
De Jaguar XK120 in het algemeen
Sir William Lyons, ook genaamd ‘Mr Jaguar’, dacht dat zijn bedrijf serieus geld zou gaan verdienen met sedans die goed zouden verkopen op de exportmarkt, met de Verenigde Staten voorop.
De motor, een 160 pk sterke 3.442 cc DOHC zescilinder lijnmotor, was eigenlijk bedoeld om geïntroduceerd te worden in een sportieve vierdeurs sedan, maar omdat die auto nog niet klaar was, werd besloten de motor in een conceptauto te presenteren. Vervolgens verscheen deze met een lichtmetalen carrosserie op de London Motor Show van 1948. Toen Lyons er vervolgens 200 kilometer per uur mee reed (ongeveer 120 mijl, vandaar de naam) met de voorruit omhoog en 210 kilometer per uur met de ruit omlaag, was het besluit genomen: dit moest en zou een productiemodel worden.
De productie komt op gang en er worden 240 lichtmetalen XK120's geproduceerd. 184 exemplaren daarvan hebben het stuur aan de linkerkant. Om de auto’s eenvoudiger en met materialen die beter verkrijgbaar zijn te produceren, wordt de carrosserie voortaan van staal gemaakt. En zo blijft het bij 184 linksgestuurde aluminium XK120’s. Eén daarvan staat er nu in Brummen.
Onze Jaguar XK120 in detail
En daarmee hebben we dus te maken met een zeer zeldzame auto. Van die 184 exemplaren is dit prachtige exemplaar in het rood ook een vroeg exemplaar, want chassisnummer 59 was klaar op 16 december 1949. In januari 1950 werd de auto verscheept naar James L Cooke Motors in Toronto, Canada. Voor deze gegevens hoeven we overigens niet diep te graven, die kunnen we halen uit het meegeleverde Heritage Trust Certificate.
Uit dat document valt ook op te maken dat de originele kleurencombinatie dezelfde was als vandaag: ‘warm’ rood met een two-tone interieur, dat grotendeels rood is en gecombineerd met biscuitkleurig leer. Qua specificaties is de zwarte softtop eveneens zoals deze destijds werd geleverd.
De XK die u hier ziet is gerestaureerd door een specialist. Na die restauratie heeft de roadster een comfortabel leven gehad omdat de auto er nog steeds ontzettend mooi uitziet.
De carrosserie is prachtig, met zeer goed passende carrosseriepanelen en prachtige lak. De glans is diep en beschadigingen zijn nagenoeg vreemd aan de Jaguar. Uit de reflecties blijkt duidelijk dat de auto op hoogwaardig wijze is gespoten.
Het interieur van deze XK 120 is net zo mooi. Het tweekleurige leer verkeert in keurige staat. De rest van het interieur vertoont nauwelijks gebruikssporen. De tapijten zijn bovendien erg mooi en hebben een perfecte pasvorm.
Tenslotte is deze Jaguar technisch zeer goed onderhouden. De geweldige krachtbron, met dubbele bovenliggende nokkenas en SU carburateurs, loopt strak, is lekvrij en uitstekend onderhouden. Het prachtig gecoate spruitstuk en het gepolijste kleppendeksel zien er prachtig uit. Hetzelfde geldt voor alle bedrading, slangen en klemmen. De onderkant is net zo netjes en opgeruimd. Geen roest, en een zeer goed onderhouden staat maken deze toch al bijzondere XK120 tot een absoluut verzamelobject.
Meer informatie
Interieurkleur: Rood/biscuit
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen