Opties
Informatie van de verkoper
Voor beter kwaliteit en meer foto's van deze auto verwijzen wij u graag door naar onze website: www.dijkstra-classic-cars.nl/onze-autos/lancia-thema-2-0-16v-i-e-turbo
Lancia Thema 2.0-16V i.e. Turbo, 1987, overgangsregeling! 177 pk, slechts 93.000 km! Origineel NL, 2e eigenaar!
De Lancia Thema:
Geen merk met zo’n enerverende geschiedenis! De historie gaat terug naar circa 1903. In 2014 hield Lancia op te bestaan, met uitzondering van Italië waar de Ypsilon nog wel werd geleverd. Inmiddels is Lancia ook onderdeel van Stellantis en staan nieuwe elektrische modellen op stapel. Wij houden meer van het vroegere Lancia…. Lancia stond garant voor prachtige personenauto’s en bouwde een geweldige naam op met sportieve auto’s vanwege de fantastische prestaties in o.a. de rallysport. Wie kent niet de machtige Stratos HF? Of de Delta Integrale? De geschiedenis van Lancia kenmerkte zich door vele ups & downs, waarbij geld (gebrek) altijd (latend) aanwezig was.
Na overname door Fiat in de jaren 80 werd een avontuur aangegaan met Saab, genaamd het Tipo 4 project, wat uitmondde in de modellen Lancia Thema, Saab 9000, Alfa 164 en Fiat Croma. Na de overname van Chrysler door Fiat werd door Fiat de 300C van Chrysler vermomd als nieuwe Lancia Thema, echter door het publiek niet of nauwelijks gepruimd (en terecht!)
Dit exemplaar:
Betreft een origineel Nederlands geleverde Lancia in een prachtige lichtblauw metallic kleur met beige/bruin velours interieur. Deze Thema, ontworpen door Giorgetto Giugiaro, is een mooi gelijnde 4-deurs sedan. De turbo doet zijn werk perfect als de motor goed op toeren wordt gebracht.
Zoals Lancia het zelf destijds omschreef in de brochure: “Een stille Turbo, soepel als een zescilinder. Veroorzaakt door zogenaamde “balansassen”: een nieuwtje voor de Europese auto-industrie. Een uiterst geavanceerde Turbo, voorzien van een uit de racerij stammende “overboost”. Verder heeft deze Turbo elektronische Marelli Microplex ontsteking met pingel-sensor en elektronische brandstofinspuiting, de Bosch LE-2 Jetronic. Een zeer betrouwbare Turbo met intercooler”. Tja, dat wisten ze destijds goed commercieel te verwoorden….. Overigens geen woord van gelogen: de auto is echt een wolf in schaapskleren, van 0 – 100 km/uur volgens fabrieksopgave in 7.0 seconden. Wij namen uiteraard de proef op de som, en inderdaad wat een power voor een auto van deze leeftijd, heerlijk!
Deze Thema is afkomstig van de 2e eigenaar en verkeerd in prachtige originele staat! De 1e eigenaar heeft de auto een Mercasol anti-roestbehandeling laten ondergaan. Het certificaat zit zelfs nog bij de auto! Daar plukken we nu de vruchten van: onderkant is roestvrij! De 1e eigenaren (ouder echtpaar op leeftijd) gebruikten de auto vanaf 2003 niet meer en stalden de auto in hun garage. De 2eeigenaar betreft de garagehouder die de Lancia altijd in onderhoud heeft gehad. Hij kocht de auto in 2015 en heeft de auto technisch volledig up to date gebracht (inclusief nieuwe distributie). Echter, hij had onvoldoende tijd om van de auto te genieten en gunde dit mooie exemplaar, met pijn in zijn hart, aan ons.
Auto staat volledig in originele lak (aantoonbaar) en staat op 4 mooie originele lichtmetalen wielen. Een 5e lichtmetalen exemplaar ligt in de kofferbak. En last but not least: de auto is van 1987, wordt op termijn wegenbelasting vrij en kan nu sowieso al in de overgangsregeling voor de wegenbelasting. Dat maakt deze Thema tot een leuke investering! Ga jij hier binnenkort van genieten?
Exterieur:
De blauwe lak van deze Lancia Thema benadrukt de prachtige tijdloze lijnen en het klassieke ontwerp van deze Thema. Wij houden van dit soort mooi gelijnde sedans. Het exterieur verkeert in goede staat, volledige originele lak. Paar kleine oppervlakkige aandachtspuntjes qua lakwerk. Wij laten dit bewust zo om de originaliteit van de auto te bewaren. Uiteraard kunnen we dit in overleg en tegen geringe meerprijs eenvoudig laten herstellen
Interieur:
Het interieur van de Lancia Thema staat bekend om zijn comfort en luxe, ontworpen door Ermenegildo Zegna. Stoelen en achterbank zonder beschadigingen, geldt ook voor de deurbekleding. Mooi afgewerkt in beige bruin velours. Dakhemel overwegend strak, licht bolling in het midden, echter niet storend.
Onderkant:
In mooie roestvrije staat, dankzij de Mercasol anti-roestbehandeling die de 1e eigenaar heeft laten uitvoeren.
Motorruimte:
De motorruimte herbergt de krachtige 2,0-liter turbomotor, bekend om zijn betrouwbaarheid en prestaties. Motor loopt prachtig en de handbak schakelt zoals het hoort.
Aanwezig:
- Boardmap
- 2 sleutel sets
Uitrusting & Opties
- Elektrische ramen
- Turbo intercooler
- Lichtmetalen wielen
- Mistlampen
- Startonderbreker
- Zonnerollo’s achterraam
- Hoofdsteunen voor en achter
- Asymmetrisch omklapbare achterbank voor vergroten kofferruimte
- Originele Lancia Thema brochure
Onderhoudsbeurten:
16-05-1995 / 23.250 km
07-11-1995 / 29.300 km
21-01-1996 / 34.228 km
29-07-1996 / 37.733 km
26-09-1996 / 38.929 km
24-07-1997 / 46.272 km
25-06-1998 / 52.107 km
18-06-1999 / 56.757 km
22-06-2000 / 62.529 km
05-07-2001 / 68.827 km
20-06-2002 / 77.799 km
17-06-2003 / 85.974 km
04-05-2015 / 89.328 km
18-04-2016 / 89.530 km
14-04-2017 / 89.877 km
07-05-2018 / 90.961 km
11-05-2020 / 91.726 km
18-03-2022 / 91.845 km
22-04-2024 / 92.870 km
17-01-2025 / 92.891 km
04-03-2025 / 93.061 km
Merk: Lancia
Type: Thema
Uitvoering: 2.0-16V i.e. Turbo
Kleur: Blauw
Kilometers: 93.061
Bouwjaar: 1987
Vermogen: 177 pk (130 kW)
Transmissie: Handgeschakeld
0 naar 100 in seconden: 7,0 seconden
Motor: 4 cilinder | 1.995 cc | 177 pk
Brandstof: Benzine
Datum eerste toelating: 20-08-1987
Kenteken: RG-14-NP